Voeding en sport


voeding en sport sportvoeding sportdiëtist afvallen gezonde voeding
Voeding en sport zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, ze gaan hand in hand. Zo is bij het leveren van een sportprestatie goede voeding onmisbaar en bepalend en wordt het effect van een gezonde voeding op gewichtsverlies ondersteund door beweging. Ik zal allereerst in het kort uitleggen waarom voeding zo belangrijk is tijdens het leveren van een sportprestatie. Vervolgens zal ik nog kort aanhalen de samenhang is tussen voeding, bewegen en afvallen.

Sportvoeding
Eigenlijk weet iedereen het wel. Voeding is energie en de energie is nodig om de sportieve prestatie te leveren. Met goede voeding rondom het sporten stel je de uitputting van het lichaam zo lang mogelijk uit en zorg je ervoor dat je lichaam weer zo snel mogelijk herstelt na de inspanning. Toch is een gezonde basisvoeding belangrijker. Het woord basis zegt het eigenlijk al, het vormt een basis om te kunnen presteren. De rol van het dagelijks gebruiken van gezonde voeding is voldoende energie en voedingsstoffen leveren . Daarbij kan voeding bijdragen aan een goede gezondheid.

Sportvoeding kan worden opgedeeld in drie onderdelen: basisvoeding, sportspecifieke voeding en voedingssupplementen. De verhouding van deze drie wordt geïllustreerd met de zogenaamde sportvoedingspiramide.

  1. De onderste laag van de piramide, de basisvoeding is van belang voor iedereen en dus voor alle sportieve doeleinden. Of je doel nu afvallen, spieropbouw, fitter of sneller worden of het hebben van plezier is, de basisvoeding levert de voedingsstoffen die je nodig hebt om de inspanning te leveren.
  2. Een kleiner aandeel, de middelste laag van de piramide, wordt geleverd door de sportspecifieke voeding. Dit is de voeding die de voedingsstoffen rondom de inspanning levert. Denk hierbij aan energie dranken, voeding tijdens de inspanning en de voeding die zorgt voor het herstel. Of je dit nodig hebt is afhankelijk van de tijd en de soort inspanning die je levert.
  3. Het kleinste aandeel, het puntje van de piramide, wordt geleverd door voedingssupplementen. Creatine, Carnitine, Cafeïne en glutamine zijn hier voorbeelden van. Of je dit nodig hebt hangt af van het niveau waarop je sport. Daarnaast is het ook goed om te weten dat er heel veel producten op de markt te verkrijgen zijn maar dat de werking van slechts enkele voedingssupplementen wetenschappelijk bewezen is.

Om optimaal gebruik te maken van je voeding is het dus belangrijk dat je de piramide van onder naar boven doorloopt. De basisvoeding, het grootste en belangrijkste deel moet allereerst in orde zijn. Vervolgens kun je kijken naar het gebruik van sportspecifieke voeding en de timing daarvan en tot slot de voedingssupplementen. Bij dit laatste is het belangrijk dat je goed achterhaald wat het beste bij jouw sport past om jouw prestaties te kunnen verbeteren.

 

 

 

 

GROOT in de praktijk | Diëtistepraktijk Louise Groot, Dwingel 3, 1648 JM DE GOORN | 06-11256261 | info@dietistepraktijklouisegroot.nl