misleindende reclame voeding, misleidende reclame, food watch, dietist, kinder dietist, groot in de praktijk, louise groot, sportdietist[frame_left][/frame_left]Misleidende reclame voeding

Marketingtrucs en logolarie

De schappen in een supermarkt staan er bol van, producten met vele voorbeelden van misleiding. De levensmiddelenindustrie is gewiekst en maakt er veelal een potje van. Op alle mogelijke manieren proberen fabrikanten jou te misleiden en laten ze je geloven dat hun product zo ontzettend gezond is. Word jij ook zo moe van al die regelrechte misleiding?  

Om verpakkingen goed te lezen is er veelal net iets meer nodig dan een simpele blik op de voorkant. Dikwijls schreeuwt de voorkant van de verpakking namelijk een sprookje en fluisteren de kleine lettertjes op de achter-, zijkant de keiharde waarheid.

Fabrikanten zijn allerminst dom. Ze weten exact welke termen bij de wet zijn beschermd en welke ze vrijuit op de verpakking mogen zetten. De onbeschermde termen zijn veelal moeilijk te onderscheiden van de beschermde termen. Hier wordt dan ook handig gebruik van gemaakt.

Boordevol fruit?

Een goed voorbeeld hiervan is een willekeurige fruitreep. De grote stukken fruit op de voorkant en de productnaam doen vermoeden dat het reepje behoorlijk wat fruit bevat. Het rode vinkje met daarbij geschreven: ‘Boordevol fruit!’ bevestigd je vermoeden alleen maar. Wanneer je de verpakking omdraait om de ingrediëntenlijst te bekijken, begint deze lijst met: ‘appelvulling (45%)’. Op de ingrediëntenlijst worden de ingrediënten op volgorde van hoeveelheid genoteerd dus…. Dit wekt de suggestie dat zo’n reep uit 45% fruit bestaat. Super gezond toch?! Niets blijkt minder waar. Appelvulling ofwel fruitvulling blijkt een onbeschermde term en dus mag de fabrikant formeel beweren dat dit reepje ‘boordevol fruit’ zit.

Ingrediënten

Achter appelvulling staat namelijk waaruit deze ‘appelvulling’ écht bestaat: glucose-fructosestroop, suiker, bevochtigingsmiddel: glycerol; appelpureeconcentraat (4,1%), havermeel, dextrose, geleermiddel: pectine; voedingszuren: appelzuur, citroenzuur; zuurteregelaars: natriumcitraat; kaneel, natuurlijk aroma)

Een ezelsbruggetje om suiker te ontdekken op de verpakking is: alle woorden die eindigen op -ose (glucose, fructose, dextrose, e.d.), alle woorden waar – stroop (glucose-fructosestroop, invertstroop, e.d.) achterstaat én natuurlijk alles eindigend op – suiker.

Wanneer je verder leest zie je dat het reepje: tarwebloem, suiker, plantaardige oliën, glucosestroop, volle melkpoeder, zout, emulgator: mono- en diglyceriden van vetzuren veresterd met mono- en diacetylwijnsteenzuur; rijsmiddelen: natriumwaterstofcarbonaat, dinatriumfosfaat; kleurstof: bèta-caroteen; melkeiwit en dextrose bevat.

In bevat dit reepje dus maar liefst 6 soorten suiker en in totaal maar 4,6% fruit. Een reepje pure misleiding dus. Lees dus goed de gefluisterde waarheid.

bron: Foodwatch